۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۰۱۳۹۴

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۸ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۸ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
با توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار حداقل دستمزد سال آینده کارگران با افزایش ۳۶.۵ درصدی به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۸ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

قیمت نفت خام برنت با اندکی افزایش به ۶۷.۷ دلار رسید
 
قیمت نفت در معاملات امروز در نزدیکی بالاترین رقم سال ۲۰۱۹ قرار گرفت که به علت کاهش تولید اوپک تقویت شده است.

تحریم‌های آمریکا علیه تولیدکنندگان نفت ایران و ونزوئلا نیز قیمت‌ها را تقویت کرد، اما تاجران می‌گویند، قیمت در بازار با افزایش تولید آمریکا محدود شده است.

هر بشکه نفت خام آمریکا با ۳ سنت افزایش ۵۹.۱۲ دلار معامله شد و در حقیقت تغییر چندانی با قیمت روز گذشته ندارد و در نزدیکی بالاترین رقم ۲۰۱۹ برابر با ۵۹.۲۳ دلار قرار دارد که دیروز رقم خورد.

هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۲۱ سنت افزایش ۶۷.۷۵ دلار فروخته شد که به بالاترین رقم سال ۲۰۱۹ که هفته گذشته ثبت شد، نزدیک است.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خام دیروز، نشست برنامه‌ریزی شده در ماه آوریل را لغو کرد که به معنای ادامه توافق کاهش تولید حداقل تا ماه ژوئن است؛ زمانی‌که نشست بعدی برنامه‌ریزی شده است.

به گفته تاجران، همچنین قیمت‌ها با تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا بیشتر تقویت شده است.

خارج از اوپک، تحلیلگران منتظر آمار تولید نفت خام آمریکا هستند که بیش از ۲ میلیون بشکه در روز از اوایل سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و به حدود ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

نگرانی‌هایی به لحاظ تقاضا در مورد رکود اقتصادی وجود دارد که مصرف سوخت را کم می‌کند.
_________________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به روز کاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۲۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۴۹ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۵۹۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۴۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۶۲۷ هزار تومان
سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان
نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۴۹ هزار تومان
ربع‌سکه بهار آزادی یک‌میلیون و ۵۹۷ هزار تومان
سکه‌گرمی ۸۴۸ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۸۱۹ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۵.۶ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان
قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۶۰ هزار تومان
قیمت هر مثقال طلا یک میلیون و ۸۱۹ هزار تومان
قیمت اونس طلا ۱۳۰۵.۶ دلار

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۴۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل تغییری نداشته است.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان است.

قیمت دلار ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان
قیمت یورو ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۹۲ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۵۰۸ تومان
_________________________________

حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان شد
 
با موافقت نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار حداقل دستمزد سال ۹۸ کارگران با افزایش ۳۶.۵ درصدی از یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۰ تومان سال ۹۷ به یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان رسید.

همچنین در این نشست حق اولاد به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال ۱۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومان، حق بن کارگری ۱۹۰ هزار تومان و پایه سنوات نیز ۷۰ هزار تومان شد.

با این حساب، حداقل دریافتی یک کارگر متأهل با یک فرزند، ماهیانه از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین حداقل دریافتی یک کارگر مجرد یا کارگر متأهل بدون فرزند با احتساب حق مسکن و حق بن کارگری ۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان می‌شود.

در حال حاضر پرونده تعیین دستمزد «حداقلی بگیران» در شورای عالی کار بسته شد و هم اکنون مذاکره برای دستمزد «سایر سطوح مزدی» ادامه دارد.
_________________________________

وزیر اقتصاد: ایران نگاه ویژه‌ای به توسعه روابط با چین دارد
 
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین در پکن گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای به توسعه، تقویت و گسترش روابط خود با چین دارد.
 
وی افزود: در همین چارچوب رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت روابط سیاسی، اقتصادی و راهبردی با چین تاکید ویژه دارند.

او با قدردانی از میزبانی صمیمانه چین در برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک گفت: برگزاری مستمر کمیسیون مشترک، نشانگر اهتمام دو کشور در اجرای برنامه‌های اقتصادی دوجانبه است.

دژپسند افزود: هفدهمین اجلاس مشترک دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا قرار است در این اجلاس یک روابط بنیادین و راهبردی را پی ریزی کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد مباحثی که امروز مطرح می‌شود به طور بنیادین خیلی از مسایل میان دو کشور را پیش ببرد.

دژپسند اظهار امیدواری کرد جلسات کمیسیون مشترک نقش مهمی در تحقق این خواسته‌ها داشته باشد و گفت: بهترین تحول و نقطه عطف در روابط دو کشور، سفر سال ۲۰۱۶ 'شی جین پینگ' به تهران با امضای ۱۷ سند همکاری بود و اکنون معتقدیم این اسناد باید با سرعت عملیاتی شود و اسناد جدید هم به امضا برسد.

هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و چین روز سه شنبه با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین در پکن برگزار شد.

در این اجلاس 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و «ژانگ شان» وزیر بازرگانی چین، راهکار‌های گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در حوزه‌های سرمایه گذاری، تجاری، مالی و بانکی، ارتباطات، انرژی و محیط زیست، کشاورزی، علمی، آموزشی، فرهنگی و گردشگری را بررسی کردند.

دو طرف در این نشست ضمن تاکید بر توسعه و تقویت روابط دو جانبه، خواستار رفع موانع احتمالی بر سر راه توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور شدند.

در حاشیه این نشست، دو یاداشت تفاهم همکاری میان اتاق بازرگانی چین و ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق صادر کنندگان و وارد کنندگان دارو چین امضا شد.

دیدار با وزیر بازرگانی، دیدار با تجار ایرانی و چینی و حضور در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری مشترک از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران به چین بود.

شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و چین در تهران برگزار شده بود.
_________________________________

صرافی‌های بانکی در ایام عید فعال هستند

صرافی‌های بانکی به دلیل ضرورت تداوم ارائه خدمات ارزی به هموطنان، طی روز‌های کاری عید نوروز باز بوده و نسبت به ارائه خدمات به مشتریان خود اقدام می‌کنند.

با توجه به ضرورت تداوم ارائه خدمات ارزی به هموطنان در ایام نوروز، صرافی‌های بانکی طی روز‌های کاری عید نوروز باز بوده و نسبت به ارائه خدمات ارزی به مشتریان خود اقدام می‌کنند، از این رو متقاضیان می‌توانند برای تأمین نیاز‌های ارزی خود به صرافی بانکی مراجعه کنند.
_________________________________

قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله ۸۰ هزار تومان است
 
احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران، با انتقاد از قیمت نهاده‌های دامی در بازار اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۳ هزار و ۷۵۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ و ذرت یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان است که با نرخ مصوب خود فاصله معناداری دارد.

وی افزود: اگرچه پشتیبانی امور دام بخشی از نیاز مرغداران و دامداران را با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌کند، اما به سبب ذخایر استراتژیک نمی‌تواند جوابگوی صد درصد نیاز تولید کنندگان باشد.

مقدسی قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام را بالای ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که کارخانه‌های لبنی هر کیلو شیرخام را با نرخ مصوب ۲ هزار تومان از دامداران خریداری می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران تک نرخی شدن ارز را تنها راه حل کنترل قیمت در بازار دانست و افزود: دولت با تک نرخی شدن ارز و پرداخت مابه التفاوت آن به مردم از سودجویی برخی فرصت طلبان جلوگیری می‌کند.

وی از ثبات نرخ دام زنده نسبت به هفته‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو گوساله نز زنده با نرخ ۳۰ تا ۳۲ هزارتومان از دامداران خریداری می‌شود، در حالیکه قیمت گوشت با افزایش چشمگیر به بیش از ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در بازار رسیده است.

مقدسی اختلاف چشمگیر تولید تا مصرف ناشی از سودجویی دلالان و واسطه گری و ممنوعیت صادرات دام زنده و خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور را عامل اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار اعلام کرد.

این مقام مسئول اختلاف قیمت ارز آزاد با دولتی را معضلی برای اقتصاد کشور برشمرد و گفت: با توجه به اختلاف قیمت دلار با ریال، امکان جلوگیری از قاچاق دام از مرز‌های کشور وجود ندارد به طوریکه براساس شنیده‌ها بیش از یک میلیون راس دام زنده از کشور قاچاق شده است.

وی قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله را ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که به سبب گپ بین تولید کننده تا مصرف کننده، گوشت با نرخ‌های بالاتری در بازار عرضه می‌شود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان با انتقاد از واردات دام زنده برای تنظیم بازار تصریح کرد: با توجه به خروج دام‌های ژنتیکی از طریق قاچاق، مخالف واردان دام زنده هستیم، از این رو تقاضا داریم با تک نرخی شدن ارز، از خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور جلوگیری شود
_________________________________

قیمت هر کیلو مرغ ۱۶ هزار تومان است
 
برومند چهار آیین مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۶ هزار تومان است.

وی افزود: در چند روز گذشته برخورد تعزیرات و دستگاه‌های ذی ربط با غرفه‌های میادین میوه و تره بار و مغازه داران میدان بهمن نگرانی‌هایی ایجاد کرده است چرا که به سبب اجرای قیمت دستوری ممکن است افرادی فرصت طلب مرغ تولیدی خود را به کشتارگاه‌های سنتی به دور از نظارت نهاد‌های ناظر ببرند تا بتوانند با نرخ‌های دلخواه اقدام به عرضه در بازار کنند.

چهار آیین قیمت مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به آنکه نهاده‌های دامی با قیمت مصوب به دست تولیدکنندگان نرسیده است، از این رو اجرای قیمت دستوری راهکار کنترل بازار نیست.

وی قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران فروش مرغ با نرخ بالاتر از ۱۶ هزار تومان را اجحاف در حق مصرف کننده دانست و گفت: فروش مرغ با نرخ بالای ۱۶ هزار تومان به معنای حباب کاذب قیمت و سودجویی دلالان و عوامل واسطه در بازار است.

چهار آیین ادامه داد: با وجود تشدید نظارت در میدان بهمن و اعمال قیمت‌های دستوری، روز گذشته برخی افراد در خیابان‌های اطراف میدان بهمن به دور از نظارت سازمان دامپزشکی و سایر نهاد‌های ناظر اقدام به عرضه مرغ با نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان کرده اند که این امر اجحاف ناروا در حق مصرف کنندگان است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغ ارزانترین پروتئین در دسترس مردم به شمار می‌رود، بیان کرد: هم اکنون از ۱۰ دهک جامعه حدود ۵ دهک توان خرید گوشت قرمز و ماهی را ندارند که همین امر موجب شده است تااکثر خانوار‌ها به سمت مصرف مرغ سوق پیدا کنند.

وی جوجه ریزی برای ایام پایانی سال را ۱۱۰ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و ترس مرغداران از اجرای قیمت مصوب تنظیم بازار، بسیاری از مرغداران از جوجه ریزی واحد‌های خود امتناع کرده اند.

چهار آیین در ادامه افزود: برخورد تعزیرات با فروشندگان و دخالت دولت در بحث تنظیم بازار موجب شده است تا داستان دام‌های مولد برای مرغ تکرار شود.

این مقام مسئول در پایان قیمت مرغ در ایام عید را پیش بینی کرد و گفت: اگرچه نرخ منطقی مرغ برحسب قیمت تمام شده تولید ۱۶ هزار تومان است، اما در ایام ابتدای سال به سبب تعطیلی کشتارگاه ها، در چند روز ابتدایی سال با خلاء گوشت مرغ تازه در بازار مواجه می‌شویم که این امر می‌تواند قیمت مرغ در برخی شهر‌های مسافر پذیر را تا مرز ۲۰ هزار تومان در بازار افزایش دهد./۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات